کد مطلب:35498
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
منظور از «يوم الآخر» چيست؟
جهان ديگر را آخرت و «يوم الاخر» گويند؛ زيرا در مقابل دنيا و در برابر خاستگاه اوّل است و با ديدي عميقتر ميتوان گفت: آخرت تتمه اين دنياست. از اين رو از آن به «عُقبَي الدّار» ياد شده است؛ مانند: «و سيعلَمُ الكُفّار لمَن عُقبَي الدّار» رعد/42؛ [كافران به زودي خواهند دانست كه پسين سرايْ از آن كيست]؛ يعني بندگان خدا در ادامة اين دنيا به پايان آن به نام آخرت خواهند رسيد. از اين رو در قرآن در بيشتر موارد همراه دنيا ذكر شده است؛ مانند: «فأمّا الّذين كفروا فأُعَذِّبُهم عذاباً شديداً في الدّنيا و الاخِرة» آل عمران/56؛ [كساني را كه كافر شدند در دنيا و آخرت به عذابي شديد گرفتار خواهيم كرد]. قرآن زماني با تشويق و گاهي با تهديدْ افكار عموم را متوجّه آخرت ساخته، ميفرمايد: «تريدون عَرَض الدّنيا و الله يُريد الاخرة» انفال/67؛ [شما چشم به سرمايه اندك دنيا دوختهايد، حال آن كه خداوند براي شما آخرت را خواسته است: «أرَضيتم بالحيوة الدّنيا من الاخرة» توبه/38؛ [آيا شما به زندگي زودگذرِ چند روزة دنيا در برابر آخرت بسنده كردهايد]؟! «فما متاع الحيوة الدّنيا في الاخرة إلاّ قليلٌ» توبه/38؛ [متاع دنيا در برابر آخرت جز اندكي به حساب نميرود.] [سراي آخرت براي پارسايان بهتر از هر چيز است. آيا انديشه نميكنيد؟]: «و لدار الاخرة خيرٌ للّذين اتّقوا أفلا تعقلون» يوسف/109
خلاصه اين كه، سراي آخرت از آنِ كساني است كه در روي زمين نه تنها به فساد و جاهطلبي دست نميزنند، بلكه ارادة سركشي، فساد و تبهكاري را هم در سر ندارند: «تلك الدّار الاخرةُ نجعلُها للّذين لايُريدون عُلُوّاً في الأرض و لا فَساداً» قصص/83 بنابراين، همة خير، نيكي، بركت و بقا تنها در آخرت به هم ميرسد: «و الاخرة خيرٌ و أبقي» أعلي/17
شايان گفتن است، واژه آخرت 128 بار در قرآن دربارة موضوعات مختلفِ عقيدتي، معرفتي، اقتصادي و اخلاقي تكرار شده و نكتههاي جالب و سرنوشتساز را آموزش ميدهد.
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.